Verksamhetsberättelse 2007

Styrelsen för FREIJA – Roslagens kvinnliga företagare i nätverk, lämnar härmed sin verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2007-03-21 – 2008-03-10.

Styrelsens sammansättning:
Ordförande Lena Norrman
Ledamöter:
Inger Gustafsson, vice ordf.
Anna-Lena Konradsson, kassör
Osa Albinson, sekreterare
Kristina Anerfält-Jansson
Zumreta Dzonlic
Suppleanter:
Lena Lindström
Josefin Ekberg

Styrelsemöten:
Denna styrelse har sedan de tillträdde haft elva (11) stycken protokollförda styrelsemöten.

Näringslivssamverkan:
Representanter från Freija har deltagit på kommunens och andra lokala aktörers näringslivsträffar under året, ett under våren och ett under hösten. Freija har också varit representerade vid ett antal möten om landsbygdsutveckling (Leader) som har hållits runt om i kommunen. Freija har haft representant vid diskussioner om start av ett Nyföretagarcentrum i Norrtälje kommun.

Friskvård och medlemsförmån:
Avtalet om rabatt på hälsoundersökningar genom Friskvårdsdoktorn som togs fram förra året står kvar. Det betyder att vi kan erbjuda medlemmar (och deras familjemedlemmar) 20% rabatt på hälsoundersökningar hos Friskvårdsdoktorn på Hantverkargatan 8 i Stockholm. Varje enskild medlem bokar själv sin tid och uppger då sitt medlemsnummer i Freija för att kunna utnyttja rabatten.

Medlemsmatrikel:
Under året har en tryckt medlemsmatrikel tagits fram i samarbete med Freijorna på Skärgårdskontoret, Ljusterö. Matrikeln var färdigtryckt och startade att distribueras i början på november 2007. Matrikeln finansierades genom medlemsannonser och har tryckts upp i 2000 tusen exemplar. Matrikeln har spridits på nyckelplatser som turistbyråer och affärer i Roslagens alla tätorter genom ett samarbete med Magasin Skärgård och har även skickats ut till alla medlemmar.

Hemsida:
Hemsidan www.freija.se har fortsatt att utvecklas och i med detta har styrelsearbetet underlättats. Nätverkande över nätet och kommunikationen mellan medlemmar har stärkts och främjats av hemsidan. Idag publiceras där kommande aktiviteter, korta ”reportage” från genomförda aktiviteter samt också fylligare information om föreningens syfte, stadgar och medlemmar. Medlemsregistrets struktur har under arbetats om och en funktion för in- och utklubbning av medlemmar, samt registering av betalningar har vidareutvecklats (bakom inloggning, endast för administratörer). En ny funktion för anmälan till medlemsaktiviteter har tagits i bruk.

Utskick till medlemmar (Intern kommunikation styrelse-medlemmar):
För att öka den interna kommunikationen i föreningen, samtidigt som vi minskar kostnaden så sker alla utskick till medlemmar primärt via e-post. Övriga medlemmar uppmanas titta på hemsidan.
Utskick med frankerade brev sker endast en gång per år inför årsmötet, då också en medlemsfaktura skickas med. Dock görs undantag vid vissa medlemsmöten och aktiviteter då också de medlemmar som inte har någon fungerande e-postadress får en kallelse via ”snigelpost”. Vilka dessa undantag skall vara bestämmer styrelsen.

Medlemsmöten och aktiviteter:
Åtta (8) stycken medlemsmöten och/eller samverkansaktiviteter har hållits under vårt verksamhetsår förutom förra årets årsmöte.
Styrelsen har under året förstärkt och inlett samarbete med organisationer och nätverk som är främjar föreningens syfte. Detta för att långsiktigt utöka möjligheterna till intressanta och givande aktivteter för medlemmarna.

Årsmöte 2007-03-21
Årsmötet 2007 hölls på Pensionat Granparken i Norrtälje ondsdagen den 21 mars och ett trettiotal Frejor hade trotsat det kalla vårvädret för att närvara. Vi serverades god mat och hann ha trevligt och prata en god stund efter det att formalia klarats av. Katarina Lindkvist, Bokningskompaniet utstågs till Årets Freija 2007. Motiveringen löd: “Katarina får utmärkelsen för sitt mångåriga arbete med att stötta Freijas styrelse med skötsel av medlemsregister och fakturering. Katarina är en verklig tillgång för vår förening och en modern ung kvinna som kombinerar man, barn, jobb och företagande med den äran.”

Freijas medlemmar tyckte till 26/4
Torsdagen den 26 april kl 18.30 så träffades drygt 20 st Freijor HVB Dammens nya samlingslokaler. Den nyvalda styrelsen ställde några frågor till sina medlemmar och bad om åsikter om vad medlemmarna tycker skall prioriteras. Enkätresultatet presenteras på www.freija.se.

Våravslutning på Gräddö 12/6
Tisdagen 12 juni träffades vi för det sista medlemsmötet innan sommaren. Vi (20 st Freijor) åkte båt från Norrtälje hamn ut till Gräddö där vi togs emot av några lokala Freijor. Vi hade mat med oss från s/s Norrtelje (utsökt! jättegott!) och satt och njöt av försommarkvällen med det glittrande vattnet utanför. När det började bli lite småkyligt så retirerade vi in i bygdegården för kaffe och mera nätverkande.

Hälsokväll på Träningscenter 2/10
Tisdagen den andra oktober kl 18.30 så träffades vi (ett tjugotal Freijor) på Norrtälje Träningscenter (Hantverkaregatan) för höstens första medlemsaktivitet. Den gick i hälsans och friskvårdens tecken.
18.30 – Drink med tillbehör
Information om Norrtälje Träningscenter och EFF – Ett Friskare Företag
Föreläsning om stresshantering
19.45 – mat + kaffe & kaka (vin fanns att köpa)
“Flärd” en liten stund
20.30 – Aktivitet och prova-på
21.00 – slut…

I restaurangbranschen för en kväll 13/11
Tisdagen 13 november så fick vi komma och besöka Freijan Sandra Grann på S/S Norrtelje och laga oss en trerätters middag under hennes ledning i köket på S/S Norrtelje.
Menyn bestod av
o Laxtartar med rostad pilgrimsmussla och paramesanchips
o Svamp- och philadelphiaostfylld fläskfilé med vit tryffelsås, chévrekräm och rostad paprika.
o Vaniljparfait med halloncouli, havtornssås och chokladganouche tillsammans med dulce leche.
Efter att vi tillsammans avnjutit maten så visade hon oss runt på båten i alla skrymslen och vrår.

Mys i novembermörkret på Jersö Gård
Torsdagen den 29 november så bjöd Freijan Lena Lindström in oss till Jersö Gård. Där tar hon vanligtvis emot grupper som tex vill testa kräftfiske, fest med helstekt vildsvin, eller kanske bara ha en mindre konferens i trevlig lantlig miljö. Vi var 35 st Freijor denna kväll som först bjöds på glögg från Brenneriet och ost från Väddö i smedjan, dit vi halkat på isiga vägar i facklors sken.
Efter aperetifen i smedjan så gick vi upp till mangårdsbyggnaden och provade fyra italienska viner under det att somelieren Birgitta Magnusson berättade om dem och vilka maträtter de passade bra till. Till middag fick vi Lenas fantastiska Beuf Bourguingnon och så fick vi pröva en ny kryddad snaps från Brenneriet. Kristina utlyste en namntävling och utlovade fint pris om det var så att någon av oss lämnade ett vinnande förslag. Snapsen kommer ut på marknaden till midsommar 2008.
Till kaffet fick vi som överaskning se en fantastisk dansuppvisning av en grupp unga tjejer från en dansskola i Norrtälje. Även en grupp mognare damer showade för oss, däribland värdinnan. Som avslutning sjön Kerstin Samsiöe en av Hallstavik kammarkörs fina julvisor. Och så var det förstås lotterier med många fina priser.

Grötfrukost på Granparken 12/12
Onsdagen den 12 december kl 08.00 så var det traditionell grötfrukost för alla Freijor som hade vägarna förbi. Platsen var Pensionat Granparken i Norrtälje hos Freijan Eva Rohde.

Nyårsfirande vid Konsthallen i Norrtälje 31/12
I det blöta vintervädret (snön blev till regn) så samlades ett hundratal människor vid Konsthallen i Norrtälje kl 14.30 på nyårsafton 2007 för att tända marschaller längs ån, dricka glögg och lyssna till sång och diktläsning. Lena Pousette hälsade välkommen, fyra tjejer ur Sättraby vokalistenseble sjöng vackra julsånger och Gittan Olsson läste några visa nyårsord för oss.

Medlemsmöte med pubkväll hos China 28/2
Vi träffades för en pubkväll med dart, prestenationer och mingel. Några av våra nyare Freijor berättade lite mer om sig själva och vi kastade lite dart och minglade med varandra. Öl, vin och lite pub-tilltugg fanns till självkostnadspris. Vi var hos China i HVB-Dammens samlingslokaler på Faktorigatan 2 i Norrtälje.

Antalet inklubbade medlemmar den 5 februari 2008 var 147 st.

Varukorg
Rulla till toppen