Verksamhetsberättelse 1998

Styrelsen i kvinnliga företagarföreningen FREIJA lämnar härmed sin verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 1998-99.

Styrelsen:
Lena Norrman, ordförande.
Birgitta Porath, ledamot.
Karin Carlander, sekreterare.
Eva Wilén-Olsson, ledamot.
Margareta Björklund, kassör (del av).
Katarina Gustavsson-Lindqvist, ledamot.
Monica Lind, suppleant.
Henriette von Hidveg, suppleant.

Årsmöte
Årsmöte hölls på Pensionat Granparken den 11 mars klockan 19.00. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar bjöd Freija de närvarande på en underbart god middag.

Styrelsemöten
Styrelsen har haft 9 st. protokollförda styrelsemöten under verksamhetsåret. De flesta på kvällstid med även ett frukost- och ett lunchmöte har hållits. Styrelsen vill också än en gång påminna om att styrelsemöten är öppna för samtliga medlemmar och alla är hjärtligt välkomna. Protokollen finns hos Karin Carlander.

Frukostmöten
Var 3:e tisdag i månaden, förutom under sommaren, har det varit frukostmöten med olika innehåll. Frukostmötena hålls t.v. på Café Gröna Rummet, klockan 8.30 var 3:e tisdag och alla medlemmar och tilltänkta medlemmar är hjärtligt välkomna.

Kvällsmöten

• 4/5 Idékläckar-kväll på Pensionat Granparken.
  • 6/6 10-årsjubileum, drink på Granparken, bussresa + båtresa för middag på Fejan.
  • 2/9 Yvonne på Roslagsbokhandeln presenterade höstens boknyheter på Granparkenn.
  • 30/9 Plan. kvällsmöte i samarbete med Medborgarskolan – inställt
  • 5/11 Spel o Dobbel-kväll hos Janssons Tobak med besök av 2 kvinnliga jockeys från Täby Galopp.
  • 4/12 Julavslutning hos Agneta och Helen med bistånd av övriga affärsinnehavare på Posthusgatan. Efter sminkning och klädinköp serverades vi en underbart god middag på rest. Vingården.
  • 4/2 Kvällsmöte på N-e Utbildningscenter – inställt.

Representation
Louise Angleryd och Katarina Gustavsson-Lindqvist representerar Freija i Rådhuset.

Övrigt

• Freija instiftar priset Årets kvinnliga företagare, 1:a året valdes Birgitta Porath och motiveringen var att Birgitta är Freija, Birgitta startade och drev igång hela föreningen och har sedan dess arbetat i Freija.
  • 11 Freijor har gått en datautbildning, del 1 på Tjockö och del 2 på Havsbaden.
  • Madeleine Klarenfjord besökte ett kvällsmöte på Granparken och berättade om sitt framtida arbete som turistkonsulent i Norrtälje kommun.
  • WOW-projektet avslutades och de flesta tyckte att det hade varit mycket givande.
  • Freija deltog på Roslagsmössan, flera medlemmar ställde ut och vi tyckte nog själva att vår monter var bäst, men det tyckte inte juryn. Mässan var inte speciellt välbesökt med Freija’s deltagare spred information om föreningen samt träffade några estniska företagare och nätverkade med dem. Styrelsen vill rikta ett speciellt tack till Inger och hennes man på Bildbygget!!
  • Inger Gustafsson och Bibbi Trenter arbetade fram en ny folder åt Freija, den blev så bra att första upplangan bara försvann, alla ville ha en folder.
  • Repr. för Freija deltog på ett kvällsmöte med Estniska och Litauiska företagare, vice borgmästaren från Paldiski samt kommunrepr. från Rojena och naturligtvis Anders O.
  • Ett 10-tal Freijor planterade ca 50 rosor utanför kv. företagares affärer i Norrtälje Centrum, alla blommade mycket vackert under sommaren.
  • Freija firade 10-årsjubileum på Fejan och blev uppvaktade av ett mycket lättklädd och vacker ung man med en glassbomb i handen. Stort jubel!
  • Freija anordnade loppmarknad på N-e Nygammalt’s gård, inbringade ett par tusen till kassan.
  • 12 Freijor åkte till Irland i oktober och träffade flera kvinnliga nätverk samt deltog i en nationell nätverkskonferens. I Galway överlämnades en gåva i form av en budkavle tillverkad av Gittan Olsson, vilken blev otroligt uppskattad. Under resan överlämnades också FREIJA-nålar som Karin Carlander har tillverkat och finns att köpa.
  • I november deltog 5 st Frejor i ett ntverksmöte på Hasseludden, vilket resulterade i att vi samlade ihop så många medlemmar som möjligt i små grupper och svarade och diskuterade runt några frågor.
  • Henriette von Hidveg har under året satt ihop en FREIJA-BULLETIN för att alla skall få aktuell information om vad som händer, tanken är att denna bulletin skall utkomma 4 gånger/år.
  • Louise Angleryd och Rådhuset har skapat ett företagarcentrum i Rodret, vilket vi alla är välkomna att besöka.
  • Birgitta Porath har föreläst om eget företagande på Scandic Crown, i SAF’s regi.
  • Lena Norrman har föreläst om nätverkande, företagande och Freija för STYR’s elever samt för arbetslösa kvinnor i Uppsala.
  • Katarina Gustavsson har gift sig och lagt till namnet Lindqvist, GRATTIS!

Styrelsens kommentarer
Vi i styrelsen har försökt driva vårt arbete i sann FREIJA-anda. Vi har diskuterat mycket hur vi skall kunna intressera alla medlemmar för Freija och få alla att känna sig delaktiga. Därför har vi haft lite olika inriktning på våra möten och då framförallt kvällsmötena. Vi har sagt att alla medlemmar skall tycka att något av våra möten är intressant. Vi har också försökt hitta distriktsansvariga i Hallstavik och Rimbo för att arbeta upp dessa områden.

Vi hoppas och tror också att Bulletinen skall ge aktuell information som man som företagare kan behöva, men vi är naturligtvis tacksamma för goda råd och nya infallsvinklar. Vi i styrelsen har haft som mål att arbeta med en latt organisation och försöka dela upp arbetet så mycket som möjligt och även till icke styrelsemedlemmar.

Nu stundar ett nytt verksamhetsår och vi i styrelsen tackar er alla för förtroendet ni gett oss och hoppas ni tycker att vi har gjort ett bra och nyttigt arbete.

Varukorg
Rulla till toppen