Äntligen är den här! Freijas medlemmatrikel har kommit från tryckeriet. Vi delade ut de första exemplaren på företagarträffen hos Sparbanken den 7 november och tanken är att vi ska lägga ut exemplar lite överallt på strategiska platser i Roslagen så att Freijorna verkligen syns. Vi vill att du tar några extra ex och distribuerar dem på din ort.
Medlemsmatriklarna finns att hämta hos Gudrun Sondell (tel. 0176-162 58, mobil 0708-89 09 97 gudrun@fosofilm.se).
Vi tar naturligtvis också med ett antal ex till varje aktivietet vi har, som tex till Julminglet. Framtagning och tryck av medlemsmatrikeln har gjorts av Skärgårdskontoret på Ljusterö.
Många tycker att bland det svåraste som finns är att ringa företag och boka möten. Under kvällen fick vi under Gunilla Julins ledning, tillfälle att träna oss i ett av de viktigaste säljverktygen – att ringa ”kalla” kundsamtal, d v s någon man inte känner, och att göra det framgångsrikt!
Det är en konst att bli riktigt duktig men med några enkla knep kan man ta sig förbi de vanligaste fallgroparna.
Under kvällen fick vi:
Tips och kunskap om hur man framgångsrikt ringer kalla samtal
Strukturen för ett fungerande talmanus och handledning i att skriva det
En bra förberedelse är att tänka igenom det budskap man vill framföra på telefon. Då blir det lättare att utforma det egna talmanuset. Fundera igenom vad du vill säga på följande punkter;
Vad gör/säljer ditt företag?
Vem vänder du dig till? (d.v.s. vem skall du ringa, vem vill du träffa, vem skall använda dina produkter?)
Vilka behov/problem löser du åt kunden?
Vilka är dina bästa säljargument, varför skall kunden köpa av just ditt företag?
Gunilla Julin, Julin Konsult, Lidingö, har stor kunskap och erfarenhet av att ringa s.k. ”kalla samtal”. Hon har arbetat i det privata näringslivet i över 20 år med försäljning, affärsutveckling och marknadsföring. Under senare år har Gunilla bl.a. arbetat med kvinnliga småföretagare på Lidingö och hållit kurser, workshops och föredrag. Gunilla är civilekonom, certifierad mentor och utbildad inom coaching.
Nu närmar vi oss raskt 23 oktobers (kl 18.30‐ ca 20.30) aktivitet, ”Att ringa kalla kundsamtal”, och vi vill därför ge er en påminnelse och lite mer information inför kvällen …
Här kommer några rader om ett intressant och trevligt möte med Björn Andersson, en liten återkoppling till er som inte var där.
Björn är ansvarig för projekt FRAMTID NORRTÄLJE., en projektgrupp/ samverkansgrupp som består av 25 olika företag, fastighetsägare, Norrtälje kommun, Norrtälje köpmannaförening, byggföretag och bankerna. Gruppens uppgift är att marknadsföra Norrtälje stad och verka för att behålla en levande stadskärna. Gruppen bearbetar marknaden genom bl. a. utskick till fast boende i kommunen, fritidsboende, närbelägna kommuner och även den åländska befolkningen.
Visste ni om att vi har 39 hår- och hudsalonger i Norrtälje? Elva matbutiker, fem guldsmedsbutiker och 23 klädaffärer?!
Konkurrensen är dock hård från omkringliggande städer och köpcentra – Täby, Arninge ca 30 min och Stockholm ca 45 min. Intresset är, till vår fördel, stort från många företag som vill etablera sig i stan – Brothers & Sisters, Åhléns, Claes Olsson, Hemtex, möbelföretag osv. De små butikerna kommer eventuellt att få en utbildning i marknadsföring inom kort.
Norrtälje är idag en expansiv stad i Sveriges mest dynamiska område och spås att gå från att vara en småstad till att bli en mellanstor stad inom en snar framtid – en intressant framtid! Idag bor det ca 16.500 personer inne i staden och den siffran beräknas stiga till ca 25.000 om 10 år. Kommunen växer på samma sätt från ca 55.000 idag till ca 70.000 vid samma tidpunkt. Sommartid ökar befolkningen med ca 100.000, det vill säga de som är fritidsboende i de 30.000 fritidshus som finns här. Vi kan stoltsera med att ha flest fritidshus i hela Sverige!
Planerade bostadsbyggen 2006-2015;
– Banvallen
150 st
nu pågående
– Narstrand
55 st
nu pågående
– Tor
92 st
– Färsna
1 000 st
– Hamnen
40 st
Start om 2-3 år
– Björnö Gård
800 st
Start om ett par år
– Trädgårdsstaden
225 st
Villor, radhus (bakom NT)
– Övrigt
450 st
Ex, Åhlénshuset, Stadt
Summa:
3 200 st nya bostäder i Norrtälje stad
– Övrigt i kommunen
2 300 st
Summa:
5 500 st nya bostäder i hela kommunen
Även för Nordrona finns klara byggplaner som har kommit långt i projekteringsstadiet. Där bli ca 1800 nya bostäder och då mest hyresbostäder.
I hamnen används silosarna för sista året. Flisen är däremot ett olöst problem.
Anteckningarna stod Katarina Philström, Freija för
Skärgårdskontoret presenterade på årsmötet ett förslag som mötet svarade ja till. Förslaget innebär att de producerar en folder/matrikel som marknadsför Freija och våra medlemmar. Matrikeln/Foldern kommer att komma ut i höst och Skärgårdskontoret kommer att kontrollera medlemmarnas adressuppgifter och ber om en kortfattad verksamhetsbeskrivning. Denna folder/matrikel är helt annonsfinansierad och därför gratis för Freija. Är du intresserad av att annonsera, ta kontakt med Skärgårdskontoret.
Följande färgannonsplatser säljs i matrikeln/foldern:
Helsida, framsidans insida
131×189 mm
(1st)
3.500 kr
Helsida
131×189 mm
2.750 kr
Helsida, baksida
131×189 mm
(1 st)
4.400 kr
Halvsida
131×90 mm
1.800 kr
Kvartssida, stående/liggande
64×90/131×46 mm
1.000 kr
Tredjedel, sidan 3
131×63 mm
(1 st)
2.000 kr
Annonser har kunnat bokas sedan årsmötet, hos Yvonne och Lena på Skärgårdskontoret. Först till kvarn gäller. Annonsmaterial levereras till Skärgårdskontoret i eps-format. De kan också göra din annons.
Samtliga priser är exkl. moms, reklamskatt uttas ej.
För att ge den bästa upplevelsen använder vi cookies på denna webbplats. Om du samtycker till detta kan vi behandla data som anonymt surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Att inte ge sitt samtycke eller att återkalla samtycke kan påverka vissa egenskaper och funktioner negativt.
Nödvändiga
Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.